måndag 11 oktober 2010

Jätten äter lunch

Dessa båda unga rödgardister åker kryssningsmissil in i framtiden. På raketen står det "Kinesisk raket" vilket ju kan tyckas lite övertydligt. Jag köpte statyn i ett av alla dessa små hål i väggen som på en minimal yta kan inrymma en liten livsmedelsbutik, en ramverkstad, eller som i detta fall en antikaffär. I lördags såg vi ett tryckeri med två gamla bly-typs pressar på en yta som inte kan varit mycket över fyra kvadratmeter.
Texten på banderollen lyder, om jag uppfattade försäljaren rätt, "Vi ska passera USA och England". Han log sedan lite snett och konstaterade "Well, it took thirty years". Ja, på något skruvat  sätt kan man väl konstatera att propagandamakaren bakom denna pjäs är på god väg att få rätt. Fast kanske på ett annat sätt än han tänkt sig.
  Ibland ser man artiklar i svensk press där man refererar till Kina med rubriker som "Jätten har vaknat". Jätten har varit vaken ganska länge redan. Han har stigit upp, borstat tänderna, utbildat sig och gått till jobbet. Han har kunskapen och kapitalet. Han har inte minst både idéer och en gigantisk hemmamarknad. Just nu äter han lunch och det är dags för oss andra att inse att både spelregler och spelplan är på väg att ritas om i grunden.
Strax innan jag åkte hade jag ett möte med en leverantör hemma i Stockholm som berättade att det just nu byggs 22 nya tunnelbanesystem i Kina. Samtliga är större än Stockholms. Världens största stad heter numera Chongqing. En stad jag kan erkänna att jag aldrig hört takas om för än i lördags.
   Mot bakgrund av detta känns det lite märkligt att läsa hur man hemma i Sverige vill prioritera fram kristendomen i religionsundervisningen på bekostnad av övriga världsreligioner.
Vi behöver lära oss mer, inte mindre, om övriga världen.
   Lösningen på våra problem finns utanför landets gränser, och det är i kontakter med övriga världen våra framtida arbetstillfällen skapas.
   Det svenska valet har vad jag kunnat se inte nämnts med en stavelse i de engelskspråkiga tidningarna här. Vi är ett litet land, med en marknad så liten att vi  helt enkelt inte är särskilt intressanta.
Vi borde nog påminna både oss själva och våra politiker om det ibland.
/F

Uppdatering: Syrran tipsade om detta klipp. Det vill jag också göra.

Lite annat: Harrys husse och matte har åkt till Tokyo, så Mr Ronson har en polare här hela veckan. De verkar trivas väldigt bra ihop, men promenaderna tar rätt mycket längre tid när det är två grabbar som ska uträtta sina ärenden.

Igår pluggade jag nästen hela dagen. Tillbringade ett par timmar med läxböckerna på den lilla cigarr-baren Habana club. Det är skönt att vara vuxen. Den unge kinesiske kille som betjänade mig var dessutom väldigt tjänstvillig med att besvara min myriad av frågor om hur olika ord uttalas.

Nu junk-trip i lördags. Hoppas kunna skriva lite och lägga upp lite bilder under dagen.

2 kommentarer:

  1. Himla "kul" klipp!!

    Läser alla dina inlägg och tycker att det är jätte skoj att följa dig/er.

    Tack för en rolig och välskriven blogg!

    Mvh

    //Sonja (från flickornas dagis)

    SvaraRadera
  2. Hej Sonja! Du behöver inte specificera vem du är, tjejerna minns sin favoritfröken:-) Kul att höra av dig ochhoppas att allt är bra, eler hou hou som det heter här.
    Kram/F

    SvaraRadera