fredag 1 oktober 2010

I begynnelsen var Gud en Jävel

Jag har bara börjat nosa så smått på de kinesiska trosinriktningarna. Tack vare all, förvisso äldre, men dock gratis litteratur jag hittat via min älskade ipad har jag dock förstått så mycket som att den ursprungliga kinesiska tron var så monoteistisk att en allsmäktig gud var både ond och god.

Några hundra år senare hade detta dock utvecklat sig till nära ett tusental gudomliga väsen. Hur som helst stärker detta mig i övertygelsen att 1- människan har skapat gud till sin egen avbild, och 2- människan har skapat satan för att slippa ta eget ansvar över sina handlingar. Därmed närmar vi oss försiktigt den store Confucius. Mer om honom inom kort.

Lite annat: Idag är det folkrepublikens nationaldag. I sann kommunistisk anda har jag firat den med att arbeta hela dagen.

Ha en trevlig helg mina vänner,
/F

2 kommentarer:

  1. Hej Fredrik, Elisabeth(Calles mamma) berättade om din blogg och nu sitter jag här och skrattar högt. /Andrea (Frans & Bruno´s mamma)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att höra ifrån dig, och roligt att mitt lilla terapi-arbete uppskattas:-)
    Hälsa make och söner från oss!
    mvh/F

    SvaraRadera